تفاوت عملگر پنوماتیک و برقی، یک مقوله مهم

تفاوت عملگر پنوماتیک و برقی یک مقوله مهم

تفاوت عملگر پنوماتیک و برقی، یک مقوله مهم

عملگر ها یکی از پر استفاده ترین و پرکاربردترین قطعات مورد استفاده در صنعت می باشند. میتوان از یک عملگر یا اکچویتور برای موارد مختلف استفاده نمود. مواردی که شاید انجام آن ها و تولید آن نیرو توسط انسان ممکن و میسر نباشد. پس شایسته است به بررسی انواع آن ها و شناخت آن ها بپردازیم. عملگر برقی یکی از پرکاربردترین انواع عملگر است. نوع دیگری که میتوان آن را از عملگر برقی نیز پرکاربرد تر و مهم تر نیز دانست، عملگر پنوماتیکی یا همان عملگر بادی است. گاهی اوقات و برای مواردی خاص میتوان هم از عملگر بادی و هم از عملگر پنوماتیک بهره گرفت. در اینجاست که ذهن ممکن است نسبت به ماهیت اصلی عملگر مورد استفاده کمی دچار تردید گردد، و بعضا این دو عملگر به صورت اشتباه و به جای یکدیگر نامیده شوند. یکی از این موارد شیر های اتوماتیک و دریچه های خودکار در تاسیسات پایپینگ است. اجازه دهید تا برای روشن شدن این موضوع به بررسی تفاوت عملگر پنوماتیک و برقی بپردازیم.

تفاوت عملگر پنوماتیک و برقی یک مقوله مهم 2

تفاوت عملگر پنوماتیک و برقی

تفاوت عملگر پنوماتیک و برقی، یک مقوله مهم

شاید در ظاهر تفاوت عملگر پنوماتیک و برقی خیلی مساله مهمی به نظر نرسد. اما در صورتی که یک سو تفاهم و کج فهمی کوچک، در مورد کارکرد این عملگر ها پیش آید و به طور اشتباه و به جای یکدیگر از آنها استفاده شود. خسارت وارده می تواند تا حدی سنگین باشد. اگر شما به جای استفاده از عملگر پنوماتیک از یک عملگر برقی با موتور الکتریکی استفاده کنید، ممکن است احتمال خرابی بر اساس شرایط قطعه ای که مورد استفاده قرار میگیرد، افزایش یابد. در این صورت سازمانی که از این قطعات استفاده کرده است متضرر خواهد شد. پس اطلاع رسانی در مورد تفاوت عملگر پنوماتیک و برقی یک مقوله مهم و اساسی است که لازم است به آن استعلامه شود.

تفاوت عملگرو پنوماتیک و برقی یک مقوله مهم 3

عملگر پنوماتیک

تفاوت عملگر پنوماتیکی و برقی در چیست!؟

عملگر های پنوماتیک و برقی در بسیاری از موارد به طور کامل از یکدیگر جدا بوده و تفاوت های فاحشی با هم دارند. به طوریکه به هیچ عنوان نمی توان نقطه اشتراکی برای آن ها پیدا کرد. این ضرورت شناخت تفاوت عملگر پنوماتیک و برقی از آنجا شروع می شود که، این دو عملگر در مواقعی مانند شیر های اتوماتیک، کارکرد های شبیه به هم دارند. به طور کلی تفاوت عملگر پنوماتیک و برقی را میتوان به دو مورد تقسیم کرد، نیروی مورد استفاده و مکانیزم عملکرد.

تفاوت عملگر پنوماتیک و برقی از لحاظ نیروی پیشرانه

عملگر های برقی همانطور که از اسم آن ها پیداست از نیروی الکتریسیته برای تولید نیرو استفاده میکنند. اما عملگر های پنوماتیک از نیروی فشار هوا برای این کار بهره می برند. در موارد خاصی ممکن است عملگر پنوماتیک برای اعمال شرایط کنترلی از نیروی برق نیز استفاده کند. اما در این عملگر ها در صورت عدم وجود فشار هوا و کپسول آن عملگر قادر به کار نخواهد بود. این تفاوت اصلی در نیروی مورد استفاده در این دو عملگر است.

تفاوت عملگر پنوماتیک و برقی یک مقوله مهم 4-

عملگر برقی

تفاوت عملگر پنوماتیک و برقی از لحاظ مکانیزم

عملگر های برقی عموما از موتور های الکتریکی برای تولید نیرو استفاده میکنند. یک سیم پیچ از جنس رسانا که با اتصال جریان برق و ایجاد میدان مغناطیسی شروع به چرخش میکند. این در حالی است که عملگر پنوماتیک با ورود هوای پرفشار درون یک محفظه و حرکت صفحه داخلی آن که منجر به چرخش محور میگردد، نیروی خواسته شده را تولید میکند.

البته مواردی نیز وجود دارد که عملگر به صورت ترکیبی یعنی الکتروپنوماتیکی کار میکند و برای تولید نیروی خواسته شده به هر دو نیرو احتیاج دارد.

برای استعلام قیمت محصولات و یا دریافت مشاوره می توانید با کارشناسان فروش شرکت به شماره واتس اپ 09021000571 تماس حاصل فرمایید و یا با ارسال درخواست کارشناسان مربوطه در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *