طرز کار شیر پروانه ای

طرز کار شیر پروانه ای

طرز کار شیر پروانه ای

به منظور آشنایی با طرز کار شیر پروانه ای، ابتدا به معرفی اجزای اساسی آن می پردازیم.

شیر پروانه ای شامل چهار جز اساسی می باشد: بدنه، دیسک، ساقه (shaft)و نشیمنگاه. این شیرها همچنین دارای یک محرک، مانند اهرم هستند. اپراتورها می توانند محرک شیر را تغییر دهند تا موقعیت دیسک را تغییر کند.

 

بدنه: جهت آشنایی با طرز کار شیر پروانه ای، توضیحی مختصر در مورد بدنه آن می دهیم. بدنه بین دو فلنج لوله نصب شده است. از بین تمام طراحی های مختلف بدنه شیر، متداول ترین آنها لاگ و ویفری است.

هر نوع بدنه دارای مزایایی است که برخی از آنها ذکر شده است:

· سبک ویفری کم هزینه تر نسبت به لاگ است.

· سبک های ویفری به طور مستقیم وزن لوله کشی را از طریق بدنه شیر انتقال نمی دهد.

· بدنه لاگ اجازه می دهد سرویس باز و بسته کردن یا حذف لوله کشی پایین دست انجام شود.

دیسک: برای آشنایی با طرز کار شیر پروانه به معرفی دیسک می پردازیم. دیسک مانند یک دروازه در شیر دروازه، شاخه در شیر پلاگین، توپ در شیر توپی و غیره کار می کند. هنگامی که ۹۰ درجه می چرخد ​​تا موازی با جریان سیال باشد، دیسک در موقعیت باز است. در این وضعیت، دیسک اجازه عبور کلیه مایعات را می دهد. هنگامی که دوباره می چرخد​​، دیسک وارد موقعیت بسته می شود و جریان سیال را مسدود می کند.

طرز کار شیر پروانه ای 2

اجزای اساسی شیر پروانه ای

 

ساقه(shaft): ساقه شیر پروانه ای، نوعی شافت است. ممکن است یک تکه یا دو تکه باشد. اگر دو تکه باشد، به آن ساقه شکاف گفته می شود.

 

نشیمنگاه: جهت آشنایی با طرز کار شیر پروانه درمورد یک جزء اصلی دیگر آن صحبت می کنیم. نشیمنگاه از طریق فشار دادن، اتصال یا مکانیزم قفل به بدنه متصل می شود. سازندگان معمولاً نشیمنگاه را از پلیمر یا الاستومر تهیه می کنند. هدف نشیمنگاه تأمین دریچه با خاموش شدن است. به همین دلیل است که مقدار نیروی چرخشی که یک شیر پروانه برای بستن نیاز دارد، “گشتاور نشیمن” و نیروی چرخشی که یک شیر پروانه برای چرخش عنصر بسته شدن خود نیاز دارد، “گشتاور نشسته” نامیده می شود.

حال نحوه طرز کار شیر پروانه ای را بیان می کنیم. یک شیر پروانه ای برای محافظت در برابر آتش، جریان آب را از طریق چرخش دیسک داخلی باز، متوقف یا دفع می کند. هنگامی که دیسک به موازات جریان چرخانده می شود، آب می تواند آزادانه از آن عبور کند. دیسک را ۹۰ درجه بچرخانید و حرکت آب به سمت لوله کشی سیستم متوقف می شود. این دیسک نازک می تواند همیشه در مسیر آب بماند بدون اینکه حرکت آب از طریق دریچه کند شود.

چرخش دیسک توسط چرخ دستی کنترل می شود. چرخ دستی میله یا ساقه(shaft) را می چرخاند، و در نتیجه سبب چرخش دیسک می گردد. و همزمان یک نشانگر موقعیت را می چرخاند – معمولاً قطعه ای با رنگ روشن که از شیر خارج می شود – که به اپراتور نشان می دهد دیسک در کدام سمت قرار دارد. این شاخص اجازه می دهد تا با یک نگاه باز یا بسته بودن شیر را تأیید کنید. در شکل زیر، طرز کار شیر پروانه ای، نشان داده شده است.

طرز کار شیر پروانه ای 3

طرز کار شیر پروانه ای

برای استعلام قیمت محصولات و یا دریافت مشاوره می توانید با کارشناسان فروش شرکت به شماره واتس اپ 09021000571 تماس حاصل فرمایید و یا با ارسال درخواست کارشناسان مربوطه در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *