عملگر چیست و انواع آن کدامند

عملگر چیست و انواع آن کدامند
پیشرفت صنعت همواره با پیشرفت قطعات صنعتی و ماشین آلات ممکن شده است. همینطور هر چه صنعت بیشتر پیشرفت میکند، ماشین آلات نیز به تبع از آن پیشرفته تر میشوند. صنعت و ماشین آلات صنعتی با ابزار علم بار گسترش و پیشرفت یکدیگر ار با کمک هم به دوش میکشند. حاصل این همکاری پیشرفت و تعالی زندگی بشری است. یکی از این ماشین آلات که گستره ای وسیع نیز دارد، عملگر یا اکچویتور است. دستگاهی با کارایی های مختلف و استفاده های متعدد. تنوع انواع عملگر ها باعث شده است تا آن ها تبدیل به یکی از اجزای اصلی صنعت شده و در موارد بسیاری نقش آفرینی کنند. در ادامه این مطلب با بررسی این که عملگر چیست و انواع مختلف آن کدامند، با ما همراه باشید.
 

عملگر چیست و انواع آن کدامند

 
در پاسخ به این سوال که عملگر چیست می توان پاسخ های متعددی را عنوان کرد. در تعریف عملگر عبارت است از مکانیزمی که با استفاده از نیروی غیر مکانیکی می تواند نیروی مکانیکی خواسته شده از آن را تامین کند. اما این پاسخ نمیتواند پاسخ کاملی به این سوال که عملگر چیست باشد. برای بررسی بیشتر اجازه دهید ابتدا انواع مختلف عملگر و طبقه بندی آن ها را بررسی کنیم.
عملگر چیست و انواع آن کدامند 2
عملگر چیست و انواع آن کدامند
 

انواع مختلف عملگر چیست؟

 
عملگر ها از نظر انواع به سه دسته اصلی تقسیم می گردند:
 
پنوماتیکی: عملگر هایی هستند که میتوانند با استفاده از فشار هوا و تغییرات آن نیروی مورد نیاز را در موارد مختلفی تامین کنند. از مهم ترین انواع این عملگر میتوان به شیر های صنعتی اشاره کرد که در ان عملگر با استفاده از تغییرات فشار هوا نیروی دورانی برای بستن شیر ها تولید می کند.
 
هیدرولیکی: این نوع از عملگر با استفاده از فشار مایعاتی مانند روغن کار میکند. در این عملگر ها عموما نیروها به صورت خطی تولید می شوند و نیروی حاصله می تواند نیرویی بسیار بزرگ باشد. به عنوان نمونه می توان انواع جک های هیدرولیکی استفاده شده در بیل های مکانیکی و ماشین آلات حفاری را نام برد.
 
الکتریکی: گسترده ترین نوع علگر بوده و میتواند زیر مجموعه های بسیاری داشته باشد. این نوع از عملگر هم مانند موتور های الکتریکی به صورت صرفا الکتریکی و هم مانند جک های برقی به صورت نیمه الکتریکی و با کمک انواع قبلی مورد استفاده قرار می گیرد. در این صورت به این نوع عملگر الکتروهیدرولیکی گفته میشود. موارد استفاده عملگر های الکتریکی از قطعات کامپیوتری تا قطعات صنعتی بسیار متنوع اند.
عملگر چیست و انواع آن کدامند 3
انواع مختلف عملگر
 

انواع نیروی عملگر چیست؟

 
بررسی این موضوع که توسط عملگر چیست، نیاز به شناخت انواع عملگر داشت که در بخش قبل بررسی کردیم. این نوع های مختلف از عملگر میتواند سه نوع نیرو را برای ما تولید کنند. این نیرو ها به شرح زیر می باشند:
 
نیروی خطی: این نیرو توسط عملگر های خطی مانند جک های هیدرولیک، و یا عملگر های الکتریکی خطی به وجود می آید و در یک راستا و دو جهت مخالف قابل اعمال است.
 
نیروی چرخشی پیوسته: این نوع نیرو به صورت چرخشی بوده اما میزان زاویه آن محدود به تعداد دور ها و یا حتی کمتر از یک دور می باشد.
 
نیروی چرخشی با زاویه محدود: این نوع نیرو مانند موتور های الکتریکی میتوانند یک نیروی چرخشی بدون محدودیت را برای ما فراهم کنند.
عملگر چیست و انواع آن کدامند 4
انواع نیروی عملگر
 
در این متن ابتدا به بررسی این که عملگر چیست و انواع آن کدامند استعلامیم و سپس بررسی کردیم که انواع مختلف نیروی عملگر چیست. امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم تا اهمیت عملگر ها را به طور کلی شرح داده باشیم.
 
 
برای استعلام قیمت محصولات و یا دریافت مشاوره می توانید با کارشناسان فروش شرکت به شماره واتس اپ 09021000571 تماس حاصل فرمایید و یا با ارسال درخواست کارشناسان مربوطه در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *