اجزای شیر ایمنی

اجزای شیر ایمنی

اجزای شیر ایمنی


در مورد اجزای شیر ایمنی یک سری اصطلاحات وجود دارد که دانستن آنها سبب می شود تا سازوکار این محصول بهتر مشخص شود. با بررسی اصطلاحات اجزای شیر ایمنی می توانیم بررسی کنیم که چه نوع شیر اطمینانی برای فرایند ما گزینه مناسبی است و همینطور می توانیم در مورد جنس انتخابی نیز دقت لازم را داشته باشیم.

اجزای شیر ایمنی 2

اجزای شیر ایمنی در یک نگاه

به طور کلی شیر اطمینان به شیری گفته می شود که به صورت اتوماتیک کار می کند و هیچ انرژی خارجی نیاز ندارد و سبب می شود که تخلیه مقدار مشخصی از سیال صورت بگیرد تا در صورت افزایش فشار، وضعیت طبیعی طی شود و از خروج بیش از حد سیال میز جلوگیری می کند.
در اجزای شیر ایمنی یک سری استانداردها وجود دارد که برای محاسبه سایز، نحوه نصب تجهیزات و همینطور موقعیت تجهیزات باید رعایت شود. استاندارد API ۵۲۰  یکی از مواردی است که در مورد شیر اطمینان تعریف شده است. در واقع مهمترین اجزای شیر ایمنی فنر است و این شیر توسط فنر بسته می شود و زمانی که فشار پشت شیر به یک فشار استاتیکی مشخص رسید، فنر باز شده و عملکرد شیر آغاز می شود.
شیرهای اطمینان معمولاً گزینه مناسبی برای سیالات تراکم پذیر هستند و می توانند مساحت سطح مقطع را مشخص کنند و همینطور اندازه نازل نیز از موارد پر اهمیت خواهد بود و نشان می دهد که چه میزان از حجم سیال از شیر خارج شده است.
دریچه اطمینان از بخش های مهمی است که در صنعت برای مخازن تحت فشار استفاده می شود و سطح حفاظتی خوبی دارد. دریچه های اطمینان می بایست به شکلی انتخاب شوند که اگر تعادل در فشار مخزن بهم بخورد، شیر اطمینان باز شود و سبب خروج مقدار اضافی مایع یا گاز شود.
مثلاً اگر مخزن مورد نظر ضد انفجار است، فشار مخزن نباید بیش از ۲۰ درصد از فشار طراحی باشد.
 

اجزای شیر ایمنی

 

چگونگی باز شدن شیرهای اطمینان

 

یکی از موارد مهم در اجزای شیر ایمنی، چگونگی باز شدن شیر و همینطور مشخصات کاری آن است که ارتباط مستقیمی با نحوه طراحی قطعات داخلی شیر دارد. در بیشتر موارد طراحی به صورتی است که اگر شیر باز شود، در صورتی که فشار زیاد باشد، این عمل سبب می شود تا سرعت بیشتر شود و به طور کلی این روند زمانی دنبال می شود که شیر کاملاً باز گردد.
اجزای شیر ایمنی به صورتی طراحی می شود که از طریق آزاد کردم مقداری سیال سبب می شود تا موقعیت ایمن سازی صورت بگیرد.
این قطعه زمانی استفاده می شود که حداکثر فشار کاری مطرح است. در سیستم تولید بخار از شیرهای اطمینان برای جلوگیری از افزایش فشار روی بویلرها نصب می شود.
 

اصطلاحات مهم در مورد اجزای شیر ایمنی


بالاترین فشار: یکی از اصطلاحات مهم در خصوص اجزای شیر ایمنی، بالاترین فشار است. در واقع فشاری که در وضعیت کاملاً باز قرار می گیرد و سبب می شود که حداکثر ظرفیت تخلیه را دارا باشد. این فشار معمولاً از فشار نقطه تنظیم بالاتر است. مقدار این فشار بر اساس کاربرد و استانداردهای مختلف ارزیابی می شود.
پایین ترین فشار: پایین ترین فشار معمولاً برای بسته شدن کامل و محکم شدن شیر اطمینان است که پس از باز شدن صورت می گیرد و سبب برگشت سیستم به فشار عادی مورد نظر می شود.
طبق استاندارد هایی که وجود دارد این میزان در حدود ۱۰ درصد است اما به طور کلی بالاترین فشار بسته به نوع سیستم طراح تغییر می کند.
از شیر اطمینان معمولاً در روی بویلرها و تجهیزات دیگر مانند خروجی فشار شکن استفاده می شود و به طور کلی شیر اطمینان به عنوان یک شیر خودکار یک طرفه نیز عمل می کند. گاه عملکرد نامناسب و یا خرابی های شیرهای تقلیل از موارد مهم در این زمینه است.

برای استعلام قیمت محصولات و یا دریافت مشاوره می توانید با کارشناسان فروش شرکت به شماره واتس اپ 09021000571 تماس حاصل فرمایید و یا با ارسال درخواست کارشناسان مربوطه در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *