استاندارد شیرآلات صنعتی

استاندارد شیرآلات صنعتی

بررسی مجموعه ای کامل از استاندارد شیرآلات صنعتی

استاندارد شیرآلات صنعتی برگرفته از مجموعه ای از قواعد و پروتکل های از پیش تعیین شده ای است که در طراحی، ساخت و حتی نصب قطعات و تجهیزات، مورد استفاده قرار می گیرند. این قواعد و اصول بنیادی توسط سازمان ها و ارگان های مرجع جهانی تعیین و تصویب شده است و زمانی این قطعات می توانند واژه ی استاندارد را با خود یدک بکشند که همه ی ملاک های تعیین شده در سازمان های مرجع را به طور کامل اجرا و پیاده سازی کنند.

در این مقاله سعی داریم تا مجموعه ای کامل از استاندارد شیرآلات صنعتی را همراه با اصطلاحات رایجی که به وفور در زمان عرضه ی این تجهیزات ارائه می شوند را به تفصیل واکاوی کنیم. آنچه که در ادامه به آن ها خواهیم استعلام درواقع ذکر مشخصات اساسی مورد استفاده در طراحی و ساخت ولوهای کنترلی و اتصالات آن، در مراکزی مانند API، MSS، ASME، ANSI و ارگان هایی از این دست خواهد بود.

استاندارد شیرآلات صنعتی در انستیتوی نفت آمریکا (API)

تصویب استاندارد شیرآلات صنعتیدر انستیتوی نفت آمریکا (American Petroleum Institute) ، همگی از روش هایی کاملاً اثبات شده تبعیت می کنند و همین طور معیارهای مرتبط با اصول مهندسی نوین را در طراحی قطعات در نظر می گیرند. بن مایه ی این مرکز بیش تر تشویق و ترغیب برای تأمین هر چه بیش تر ایمنی تجهیزات در صنایع نفت و گاز است.

این انستیتو یکسری اصطلاحات و کدهایی را تبیین کرده اند تا مراکز صنعتی مختلف بتوانند محصولات خود را بر اساس این استانداردها تطبیق دهند. لذا هر کدام از آن ها دارای مفاهیم خاص خود هستند که در ذیل به تفسیر هر کدام خواهیم استعلام.

API Q۱ : برخی از ویژگی ها و مشخصاتی را شامل می شود که برنامه های مبتنی بر کیفیت محصول را باز گو می کند.
API ۶D : ارائه دهنده ی مشخصات و ویژگی های ولوهای کنترلی که در خط لوله های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند.
API ۶FA : این کد برگرفته از مجموعه ی استاندارد شیرآلات صنعتی است که در واقع تمام الزامات مورد نیاز برای آزمایش عملکرد شیرآلات در معرض آتش سوزی را مورد ارزیابی قرار می دهد. و معمولاً یک دوره سوختگی ۳۰ دقیقه را برای آن در نظر می گیرند، که این دوره نشان دهنده ی حداکثر زمان لازم برای اطفاء حریق است.
API ۵۹۸ : بازرسی و آزمایش ولوهای کنترلی را شامل می شود. و این تست تمامی ولوهای gate، globe، check، ball، plug، و butterfly را پوشش می دهند.
API ۶۰۰ : استاندارد شیرآلات صنعتی در این مورد تمام شیرهای دروازه ای یا کشویی (gate valves) فولادی همراه با پیچ و مهره را پوشش می دهد.
API ۶۰۲ : شامل ولوهای فولادی از نوع compact gate، دارای فلنج، رزوه و همچنین به صورت جوشی با بدنه ی کشیده
API ۶۰۷ : جهت تست آتش سوزی برای ولوهای با ربع-گرد یا quarter turn تبیین شده است.
API ۶۰۸ : ولوهای توپی فلزی یا metal ball valves ،با نوع اتصال فلنجی و یا جوشی را پوشش می دهند.

2 استاندارد شیرآلات صنعتی

استاندارد شیرآلات صنعتی در انجمن ASME و موسسه ی ANSI

انستیتوی استاندارد ملی آمریکا (The American National Standards Institute) با نام اختصاری ANSI و همچنین انجمن مهندسان ملی آمریکا (American Society of Mechanical Engineers) با نام اختصاری ASME، هر دو سازمان خصوصی و غیر انتفاعی هستند که عمدتاً بر تببین مجموعه ای از استانداردهای مهندسی شده تمرکز دارند. در ذیل مجموعه ای کامل از کد های مرتبط با استاندارد شیرآلات صنعتی در این دو مرکز را تفسیر خواهیم کرد.

استاندارد شیرآلات صنعتی با کد ASME/ANSI B۱۶.۳۴ : شامل ولوهایی می شود که دارای نوع اتصال فلنج، رزوه ای و جوشی هستند. ASME/ANSI B۱۶.۵ : اتصالات مبتنی بر فلنج های لوله را پوشش می دهد.
ASME/ANSI B۱۶.۱۰ : ابعاد ولوهای face to face & end to end را در بر می گیرد.
ASME /ANSI B۱۶.۱۱ : استاندارد شیرآلات صنعتی در بحث نوع اتصالات را پوشش می دهد که در این کد اتصالاتی از قبیل forged fitting، اتصالات سوکتی و همچنین رزوه ای را شامل می شود.
ASME/ANSI B۱۶.۲۵ : اتصالات از نوع Butt welding end یا جوشی را استانداردسنجی می کند.
ASME /ANSI B۱۶.۴۷ : فلنج های فولادی با قطر های بزرگ را شامل می شود.
ASME B۳۱.۳ : این نوع از استاندارد شیرآلات صنعتی، درواقع لوله کشی کارخانجات شیمیایی و پالایشگاه نفت را پوشش می دهد.
ANSI B۳۱.۴ : پروتکل ها و مقررات مبتنی بر سیستم های لوله کشی جهت انتقال مایعات نفتی را تحت پوشش قرار می دهد.
ANSI B۳۱.۸ : مجموعه مقررات و قوانینی که در سیستم های مبتنی بر انتقال گاز مورد توجه است.

3 استاندارد شیرآلات صنعتی

استاندارد شیرآلات صنعتی در انجمن MSS

استانداردهای موجود در انجمن تولیدکنندگان شیرآلات و اتصالات (Manufacturers Standardization Society of the Valves and Fittings Industry) با نام اختصاری MSS، به طور رسمی فعالیت خود را در سال ۱۹۲۴ آغاز کرد. این مرکز یک انجمن فنی خصوصی است که برای توسعه و بهبود صنایع مختلف، یکسری از استانداردها و کدهایی را برای انواع شیرآلات صنعتی تبیین کرده است که در ذیل به بررسی هر کدام از آن ها خواهیم استعلام.

MSS SP-۲۵ : سیستم علامت گذاری استاندارد برای شیرآلات، اتصالات و انواع فلنج ها
MSS SP-۵۵ : این نوع از استاندارد شیرآلات صنعتی برای تعیین کیفیت ولوهای فولادی، فلنج ها ، اتصالات و سایر اجزای لوله کشی مورد استفاده قرار می گیرد.
MSS SP-۷۰ : ولوهای دروازه ای یا کشویی (gate)، فلنج ها و همین طور ولوهای با نوع اتصال رزوه ای را پوشش می دهد.
MSS SP-۷۱ : ولوهای از نوع check، و با نوع اتصال فلنج و رزوه ای
MSS SP-۷۹ : اتصال دهنده های از نوع socket-welding را مورد ارزیابی قرار می دهند.
MSS SP-۸۰ : ولوهای gate، angle، check، و globe ، همگی تحت پوشش استاندارد شیرآلات صنعتی قرار می گیرند.
MSS SP-۸۳ : لوله های فولادی کلاس ۳۰۰۰ و همینطور ولوهایی با نوع اتصال رزوه ای و سوکت را شامل می شوند.
MSS SP-۸۵ : ولوهای angle و globe با نوع اتصال فلنج و رزوه ای.

4 استاندارد شیرآلات صنعتی

انجمن استاندارد انگلیس یا BSI

انجمن استاندارد انگلیس (British Standards Institute) با نام اختصاری BSI ،طیف گسترده ای از محصولات صنعتی را در بر می گیرند و در کنار این موارد گواهینامه هایی را برای برخی مراکز صادر می کنند. لذا در ادامه چند مورد از کد های مرتبط با استاندارد شیرآلات صنعتی را بررسی می کنیم.

BSI ۱۴۱۴ : شامل ولوهای gate فولادی گوه ای با نوع اتصال فلنج و جوشکاری، که به طور گسترده در صنایع نفت و پتروشیمی استفاده می شوند.
BSI ۱۸۶۸ : دربر گیرنده ی ولوهای فولادی از نوع check با نوع اتصال فلنج و جوشکاری، که در صنایع نفتی و پتروشیمی کاربرد دارند.
BSI ۱۸۷۳ :ولوهای فولادی از نوع globe & check ، با نوع اتصال فلنج و جوشکاری .
BSI ۵۳۵۲ :استاندارد شیرآلات صنعتی در این نمونه از کد شامل هر سه ولو فولادی globe & gate & check می شوند.

5 استاندارد شیرآلات صنعتی
برای استعلام قیمت محصولات و یا دریافت مشاوره می توانید با کارشناسان فروش شرکت به شماره واتس اپ 09021000571 تماس حاصل فرمایید و یا با ارسال درخواست کارشناسان مربوطه در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *