بوبین شیر برقی

بوبین شیر برقی

بوبین شیر برقی

بوبین شیر برقی از مهمترین اجزای تشکیل دهنده ی مجموعه ی شیرهای برقی محسوب می شوند و وظیفه ی آن ها کنترل جریان مایعات، گازها و دیگر سیالات است. بوبین شیر برقی جزو آن دسته از دستگاه های الکترومکانیکی هستند که انرژی الکتریکی AC یا DC را به حرکت خطی تبدیل می کنند. آن ها معمولاً از یک سیم پیچ که به صورت متمرکز اطراف یک استوانه متحرک پیچانده شده اند، ساخته می شوند. آن استوانه متحرک را آرماتور می نامند که از جنس مواد فرومغناطیس مانند آهن و فولاد است.
اکثر شیرهای برقی دارای یک بوبین قابل تعویض هستند که می توان آن شیرها را به بوبین های با ولتاژ مختلف مجهز کرد. زمانی که سیال از میان بوبین شیر برقی عبور می کند  یک میدان مغناطیسی در داخل بوبین ایجاد می شود که آرماتور را به سمت مرکز شیر برقی جذب می کند و همه ی این فرآیند از طریق اصول اولیه الکترومغناطیس قابل اثبات است. از آنجا که آرماتور بدون در نظر گرفتن قطبیت جریان به سمت مرکز سلونوئید کشیده می شود، برای بازگشت آرماتور به موقعیت اولیه یک نیروی خلاف جهت لازم است. این نیرو با استفاده از مکانیزم فنر تأمین می شود. 
در شرایط ایده آل برای فعال سازی سلونوئید، باید نیروی تولید شده توسط سلونوئید بیشتر از نیروهای ترکیبی فنر، فشار هیدرولیکی، و همچنین اصطحکاک باشد. با بلند شدن آرماتور، یک درگاه کوچک در شیر باز می شود که امکان عبور سیال را فراهم می کند. 
در شیر های نوع AC یا DC، قطبیت جریان الکتریکی چندان اهمیت ندارد زیرا جریان در شیرهای AC در هر صورت دو بار قطب را تغییر می دهد. و در شیر های نوع DC نیز با عبور سیال از میان بوبین شیر برقی، یک نیروی الکترومغناطیس ایجاد می شود که آرماتور را به خود جذب می کند. به طور کلی زمانی که جریان از میان بوبین شیر برقی عبور می کند، آرماتور بدون در نظر گرفتن قطبیت جریان همیشه به سمت هسته ی مرکزی یا همان سیم پیچ کشیده می شود. 

بوبین شیر برقی 2


تفاوت بین جریان AC و DC در بوبین شیر برقی

در ابتدائی ترین سطح، عملکرد سلونوئید از نوع DC نسبتاً ساده است. زمانی که سلونوئید برق دار می شود ، به نیروی مغناطیسی ایجاد شده اجازه می دهد تا بر نیروی فنر غلبه کند و آرماتور را به سمت مرکز بوبین شیر برقی حرکت دهد. و زمانی که از حالت برق دار خارج می شود به نیروی فنر اجازه می دهد تا آرماتور را به نقطه ی اولیه یا همان شروع برگرداند. 
در سلونوئید نوع AC تئوری عملکرد قدری پیچیده تر است. جریان AC را می توان با استفاده از یک شکل موج سینوسی تقریب زد به طوریکه در هر دوره تناوب، جریان دو بار از نقطه ی صفر عبور می کند و این به این معنی است که جریان عبوری از بوبین شیر برقی در آن زمان خاص برابر صفر است. از آنجا که نیروی مغناطیسی تولید شده توسط شیر برقی ۲۲۰ ولت نسبت مستقیمی با جریان عبوری از بوبین  دارد، نیروی فنر برای مدت کوتاهی، در هر دوره دوبار بر نیروی تولیده شده توسط سلونوئید غلبه می کند. 

 

بوبین شیر برقی 3

 

نقش shading ring در شیرهای برقی 

ممکن است مشکلاتی نظیر لرزش آرماتور در دستگاه شما به وجود بیاید که منجر به ایجاد صداهای ریزی شود که این حالت می تواند فشارهای مخربی را به شیر برنجی برقی وارد کند. برای جلوگیری از این مسئله یک حلقه ی رسانای ساده با نام shading ring که به آن اصطلاحاً حلقه ی سایه انداز می گویند، را در نزدیکی سیم پیچ و اطراف آرماتور نصب می کنند. این حلقه معمولا از جنس مس ساخته می شود و عملکرد آن ذخیره ی انرژی میدان مغناطیسی و آزادسازی آن با اختلاف فاز ۹۰ درجه است. 
نحوه ی اثر این حلقه ها بدین شکل است که وقتی میدان مغناطیسی تولید شده توسط بوبین شیر برقی به سمت صفر کاهش پیدا می کند، میدان مغناطیسی تولید سده توسط حلقه به اوج خود می رسد و به طور موثر شکاف در دامنه ی میدان مغناطیسی را هنگام عبور از نقطه ی صفر پر می کنند و باعث حذف ارتعاشات می شوند. بیشتر شیر های برقی که می توانند با ولتاژهای مختلفی از بوبین شیر برقی استفاده شوند، همگی دارای یک حلقه ی داخلی هستند.

 

بوبین شیر برقی 4

 

استفاده از مدارهای الکترونیکی ثانویه در بوبین شیر برقی

اگر گرد و غبار در اطراف ارماتور جمع شود ممکن است اثر حلقه ها از بین برود پس باید راه حل دیگری را در پیش بگیریم. مثالی از راه حل دیگر استفاده از مدار الکترونیکی است که جریان عبوری از بوبین شیر برقی را فیلتر می کند، به طوری که عبور جریان از نقطه ی صفر کاملاً از بین می رود. این مدارها را می توان در خود بوبین شیر برقی تعبیه کرد و یا به صورت اکسترنال به مجموعه متصل کرد. معمولا با استفاده از دیود های یکسو ساز و یک خازن فیلتر کننده کلیه ی عملیات های دستگاه به خوبی اجرا خواهند شد.

 

بوبین شیر برقی 5


استعلام بوبین شیر برقی

قبل از انتخاب نوع بوبین شیر برقی باید به یکسری از اطلاعات جامع در مورد کاربرد و نحوه ی استفاده از آن دسترسی پیدا کنید تا بتوانید یک گزینش درست و صحیح در روند استعلام خود داشته باشید. در استعلام بوبین شیر برقی لازم است به چند نکته اساسی توجه کنید که عبارتند از بررسی نوع شیر و یا همان ولو و تطابق آن با ویژگی های بوبین شیر برقی است. ولتاژ، قدرت، اتصالات الکتریکی و قطر دهانه ها از مشخصاتی است که باید همیشه آن را مد نظر قرار دهید. 
شرکت پتروکاسپین همواره سعی کرده است اطلاعاتی دقیق و ریزبینانه را از مجموعه ی محصولات خود در قالب مقالاتی پر بار و متعدد در دسترس مشتریان گرامی قرار دهد تا ضمن آگاهی همه جانبه از ویژگی های محصول مور نظر خود، بتواند در مسیر نصب و راه اندازی آن ها نیز کمک شایانی را ارائه دهد. 
مجموعه ی پتروکاسپین با بهره گیری از بهترین متخصصین و کارشناسان این حیطه توانسته است مجموعه ای عظیم از پروژه های متنوع عمرانی و صنعتی را با موفقیت به اتمام برساند و این کارنامه ی پر بار خود را در گرو کار تیمی، هماهنگی بین اعضاء، ایده پردازی های نوین و از همه مهم تر طراحی و ساخت و تولید محصولات با کیفیت و استاندارد جهانی است. 
جهت اخذ مشاوره و استعلام بوبین شیر برقی می توانید با مشاوران و کارشناسان پتروکاسپین تماس حاصل فرمایید. همچنین جهت استعلام آنلاین سایر محصولات پتروکاسپین به سایت اینترنتی pcp.ir مراجعه نمایید.

تماس با کارشناس فروش :۰۲۱۴۱۸۰۵

برای استعلام قیمت محصولات و یا دریافت مشاوره می توانید با کارشناسان فروش شرکت به شماره واتس اپ 09021000571 تماس حاصل فرمایید و یا با ارسال درخواست کارشناسان مربوطه در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *