معرفی شیرآلات برنجی

معرفی شیرآلات برنجی

شیرآلات برنجی در میان سایر ولوهای کنترلی یکی از محبوب ترین و در عین حال پرکاربردترین شیرآلات می باشند که موارد استفاده ی بسیار وسیعی در مراکز متعدد صنعتی، تجاری و حتی مسکونی دارند. این نوع از شیرآلات می توانند کلیه ی سیالات گازی و مایعات غیر خورنده و اسیدی را در شبکه های لوله کشی کنترل کنند و با فراهم کردن حداکثر سطح ایمنی حامل های خوبی نیز برای اینگونه عناصر می باشند.

از لحاظ نوع اتصال معمولاً به صورت رزوه ای هستند و از دو طرف روی لوله های سازگار به خود و از طریق قرار گرفتن رزوه های متناظر روی یکدیگر پیچ می شوند.

مشخصات و ویژگی های شیرآلات برنجی

شیرآلات برنجی از لحاظ متریال تشکیل دهنده بسیار خاص و منحصر به فرد هستند. آلیاژ برنج ترکیبی از فلزات “روی” و “مس” هستند که مقاومت بسیار بالایی در برابر فرآیندهای فرسایشی، خوردگی و همچنین زنگ زدگی دارند. ساختمان فیزیکی آن ها به این صورت است که برای باز و بست آن ها از فلکه های مدور و یا اهرم های تخت استفاده می کنند.

نوع فلکه دار آن ها بیشتر روی شیرآلات برنجی سوزنی، کشویی، و بشقابی اعمال می شود که جریان سیال را به صورت تدریجی متوقف یا باز می کنند و لازم است که فلکه ی آن ها یک حرکت دورانی را برای اجرای عملیات مذکور انجام دهند.

اما نوع اهرمی آن ها اغلب روی شیرآلات توپی اعمال می شود به این صورت که دیگر نیاز به چرخش های مکرر جهت باز و بست ندارند و تنها با یک گردش ربع درجه یا ¼ محیط دایره به سرعت در حالت کاملاً باز یا کاملاً بسته قرار می گیرند.

شیرآلات برنجی بنا به استفاده ی بسیار بالا در سیستم های لوله کشی در ابعاد و اندازه های متنوع طراحی و ساخته می شوند که به طور کامل پاسخگوی هر نوع شبکه پایپینگ مرتبط با نواحی سازگار با جنس شیر هستند. بنا بر یک تقسیم بندی کلی می توان ابعاد و سایز آن ها را طبق جدول ذیل برشمرد که هر کدام نیز در مواردی قابلیت نوسان دارند.

ابعاد شیرآلات برنجی (بر حسب اینچ)
¼
½
¾
۱
۱ ¼
۱ ½
۲
۲ ½
۳
۴

 

معرفی شیرآلات برنجی 2

انواع شیرآلات برنجی

شیرآلات برنجی از لحاظ مکانیزم داخلی طراحی های متفاوتی دارند و به واسطه ی همین تنوع در ساختار مکانیکی داخلی، آن ها را برای موارد متعددی استفاده می کنند. به طور کلی قبل از آنکه بخواهيد شیرآلات لوله کشی خود را انتخاب کنید لازم است که در مورد انواع آن ها و همچنین نوع کاربرد خاصی که دارند تحقیقات گسترده ای را انجام دهید.

از طرفی می توانید از یک تولید کننده کاملاً حرفه ای یا یک متخصص احداث شبکه های لوله کشی کمک بگیرید تا بتوانید درباره ی شیرآلات برنجی و نحوه ی عملکرد آن ها و از همه مهم تر تناسب و سازگاری ولوهای برنجی با پروژه ی شما، اطلاعات ارزشمندی را کسب کنید. اما در اینجا یک نمای کلی از انواع شیرآلات برنجی را ارائه کرده ایم تا با دید بازتری نسبت به تهیه ی آن ها اقدام کنید. لذا می توان تنوع این نوع از شیرآلات را در دسته های زیر طبقه بندی کرد.

 

معرفی شیرآلات برنجی 3

کاربردهای ولوهای برنجی

از شیرآلات برنجی می توان در طیف وسیع و گسترده ای از برنامه های مرتبط با سیستهای لوله کشی استفاده کرد. زمانی که قصد دارید از این نوع شیرآلات در خطوط لوله ای انتقال آب آشامیدنی استفاده کنید، جنس برنج آن ها گزینه ای ایده آل خواهد بود.

اما اگر سیالات داخل لوله ها خاصیت و ماهیت خورندگی و یا حاوی مقادیر زیادی محلول های نمک باشند بهتر است که از سایر متریال های موجود مانند شیرآلات استیل و یا فولادی و ولوهای استنلس استیل و همجنین در مواردی نوع pvc را در پروژه ی لوله کشی خود استفاده کنید.

شیرآلات برنجی در بسیاری از پروژه های ساخت و ساز مسکونی و مجتمع های تجاری به عنوان اولیه ی گزینه ی پیمانکاران قلمداد می شود. پروژه های مختلف کشاورزی، خطوط انتقال آب از چاه، سیستم های تهویه مطبوع از دیگر موارد استفاده ی این نوع از ولوهای کنترلی است. مجموعه های صنعتی که قصد احداث شبکه ها و خطوط انتقال سیالات گازی را دارند به وفور از شیرآلات برنجی برقی در برنامه های خود استفاده می کنند.

سولنوئید ولوهای برنجی در دسته ی تجهیزات کاملاً اتوماتیک قرار دارند و با اعمال انرژی الکتریکی و تبدیل آن به انرژی مکانیکی مسیر عبوری سیالات را مسدود و یا آزاد می کنند. به عنوان یک قاعده ی کلی در هر ناحیه ای که خاصیت خورندگی از جانب مواد سیال و همچنین محیط بیرونی وجود نداشته باشد همچنان متریال برنج ایده آل ترین گزینه خواهد بود.

معرفی شیرآلات برنجی 4

مزایا و معایب شیرآلات برنجی

  • شیرآلات برنجی در فرآیند باز و بست خود به هیچ عنوان دچار افزایش اصطکاک بین قطعات مکانیکی داخلی و گیرکردگی نمی شوند.
  • با تغییرات ناگهانی دما و فشار همچنان مکانیزم ساختاری خود را حفظ می کنند و هرگز دچار نشتی های احتمالی نمی شوند.
  • عملکرد سریعی دارند و در کوتاه ترین زمان جریان سیال را کاملاً مسدود ، باز و یا کنترل می کنند.
  • بسیاری از شیرآلات برنجی سولنوئید ولو عملکردی کاملاً اتوماتیک را دارند و می توانند بدون دخالت عوامل انسانی به شکلی خودکار جریان را کنترل کنند.
  • دارای وزنی سبک و ساختاری کم حجم دارند و به همین دلیل در نقاطی که که دسترسی به آنجا مشکل است می توانند به شبکه های لوله کشی اضافه شوند.
  • کاربری سهل و آسانی دارند و به واسطه رزوه های داخلی به صورتی پایدار و مستحکم روی لوله ها پیچ می شوند.
  • جنس و متریال برنج در آن ها عملیات مهر و موم را جهت آب بندی آسان تر می کند.
  • قابلیت حذف و نصب آسانی دارند و می توانند در سریع ترین زمان از سیستم جدا و مجدداً روی لوله ها نصب شوند.
  • از آنجایی که اولین نکته برای خطوط انتقال سیالات گازی کاهش ضریب خطر و افزایش بازده ای مجموعه است این قطعات می توانند saftey عملیات انتقال سیالات را افزایش و همچنین راندمان کاری مراکز صنعتی را ارتقاء دهند.
  • تنها محدودیت شیرآلات برنجی این است که نمی توان آن را در سیستم هایی که حامل مواد اسیدی و بسیار خورنده هستند، استفاده کرد.

جهت اخذ مشاوره و استعلام شیرآلات برنجی می توانید با مشاوران و کارشناسان پتروکاسپین تماس حاصل فرمائید. همچنین جهت استعلام آنلاین سایر محصولات پتروکاسپین به سایت اینترنتی pcp.ir مراجعه نمائید.
تماس با کارشناس فروش :۰۲۱۴۱۸۰۵

 

 

مطالب مرتبط

برای استعلام قیمت محصولات و یا دریافت مشاوره می توانید با کارشناسان فروش شرکت به شماره واتس اپ 09021000571 تماس حاصل فرمایید و یا با ارسال درخواست کارشناسان مربوطه در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *