اتکای صنعت نفت به محصولات ساخت داخل

اتکای صنعت نفت به محصولات ساخت داخل

اقتصاد ايران، مزيتي دارد؛ اين که يک بازار بزرگ براي محصولات و توليدات به شمار مي رود، يعني بازار بزرگ مصرف دارد. يکي از مزيت هاي نسبي ما همين است که توليد شکل نمي گيرد، مگر اينکه تقاضايي وجود داشته باشد. ما تقاضاي اجابت نشده فراوان داريم که نيازمند اتخاذ يک سياست صنعتي است  (رشته فعاليت هاي مزيت دار آتي يا راهبردي کشور)   که مورد اجماع نظر   دولت و   مجلس بوده و در دوره ميان مدت از ثبات حمايتي برخوردار باشد؛ ضرورتي که سه دولت اخير طي ۱۵ سال گذشته به آن ورود کرده اند؛ اما هيچ گاه آن را به سرانجام نرسانده اند. اين بخشي از نظرات کارشناسان اقتصادي در خصوص وضعيت بازار  ايران و ضرورت حمايت از سازندگان داخلي است، ضرورتي که موجب شد رهبر معظم انقلاب، سال ۹۷ را سال « حمايت از کالاي ايراني» نامگذاري کنند تا   تمام بخش هاي کشور بر بهبود اوضاع متمرکز شوند. اما مسئله اين است که دست کم در صنعت نفت، مدت هاست که موضوع بومي سازي کالاها و تجهيزات مورد نياز مطرح است و وزير نفت حدود ۲ سال پيش، از توليد ۱۰ گروه کالاي پرمصرف صنعت نفت در داخل کشور خبر داده و اظهار کرده که بحث حمايت از توليد ملي، حوصله مي خواهد و اقدام عجولانه در اين زمينه، نتايج نامطلوبي را به دنبال خواهد داشت. وي توان کشور در استفاده از توليدات داخلي تجهيزات صنعت نفت در سال ۹۷ را قابل مقايسه با توان کشور در سال ۷۷ ندانست و گفت: درآن  سال ها حتي امکان يک متر لوله گذاري دريايي را نداشتيم، اما اکنون روزانه حداقل يک کيلومتر لوله گذاري دريايي مي توانيم انجام دهيم و چند شرکت داخلي در حوزه ساخت تجهيزات نفتي فعاليت دارند که با وجود آنها، کسي  به خارج از کشور استعلام نمي دهد. بنابراين با توجه به توانمندي ايجاد شده در کشور، بايد موضوع خوداتکايي و حمايت از سازندگان داخلي را در دوران تحريم و براي تامين برخي کالاها، با توجه به اينکه باز هم دولت آمريکا سخن از تحريم هاي جديد مي راند و کشور نيز به اشتغال نيازمند است، جدي گرفت و با رفع موانع قانوني، زمينه را براي توسعه و پيشرفت توليد داخلي فراهم کرد. بنابراين در بيست و سومين نمايشگاه بين المللي نفت، گاز، پالايش و پتروشيمي سراغ مديران نفتي رفتيم تا به اين پرسش پاسخ دهيم: در سالي که با عنوان «حمايت از کالاي ايراني» نامگذاري شده، چه افقي براي توليد کالاهاي ايراني در صنعت نفت وجود دارد و اين توليد در چه وضعي است؟

گام هاي وزارت نفت در مسير توسعه سازندگان داخلي

سيدصالح هندي، مدير اکتشاف شرکت ملي نفت ايران، درباره شعار امسال با عنوان «حمايت از کالاي ايراني» که از سوي مقام معظم رهبري تعيين شده، توضيح مي دهد: ابتدا بايد به اين نکته توجه کرد که حمايت از کالاي ايراني، به اين معنا نيست که فقط از کالاهاي ايراني استفاده کنيم، چرا که برخي کالاها توليد مشابه داخلي ندارند و برخي ديگر کيفيت نازلي دارند. حمايت از کالاي ايراني به اين معني است که زمينه هايي فراهم کنيم تا مسير رقابت براي محصولات توليد داخل هموار شود. ما در اکتشاف، در بخش خدماتي نظير زمين شناسي، ژئوشيمي، کسب ديتاهاي ژئوفيزيکي و تعبير و تفسيرهاي خدمات حفاري و خود حفاري، از توان داخلي استفاده کرده ايم. يعني در تمامي خدمات و سرويس هاي مورد استفاده در بخش حفاري مثل خريد دکل، خدمات حفاري و پروژه هاي ژئوفيزيک، لرزه نگاري دو و سه بعدي و … از توان داخل استفاده شده است که خوشبختانه شاهد موفقيت آنها در پروژه ها هستيم. همچنين در زمينه کالاي اکتشاف، بر حسب وظيفه، ملزم به خريد و تهيه کالاي توليد داخل هستيم و طبق قانون استفاده حداکثري از توان داخلي، اجازه نداريم کالايي را که در داخل توليد مي شود و استانداردها را پاس کرده، از خارج وارد کنيم؛ اما در مورد برخي کالاهاي خاص، بويژه براي چاه هاي عميق (چاه هايي با عمق ۶ هزارمتر با فشار و درجه حرارت بالا و ازدياد گوگرد که غيرقابل پيش بيني و پيچيده هستند) مجوزهاي خاص گرفتيم تا براي برخي کالاهاي حفاري که توان ساخت آن در داخل وجود ندارد يا توجيه اقتصادي ندارد، از شرکت هاي خارجي استفاده کنيم.  در کنار اين اقدام ها از قديم و در پي  سياست هاي وزارت نفت، يک پروژه در پژوهشگاه صنعت نفت کليد خورد به نام «کيميا» که براساس آن، قرار شد تمام مواد شيميايي پرمصرف و راهبردي حفاري در داخل توليد شود که خوشبختانه موفقيت آميز بود و الان از همين مواد شيميايي براي گل و سيمان حفاري استفاده مي کنيم.  وي ادامه مي دهد: صنعت نفت، بيشترين سعي و تلاش را در زمينه حمايت از کالاي ايراني دارد. مصداق بارز آن هم ۱۰ قلم کالاست؛ هيچ گاه بحث توليد آن در ايران مطرح نشده، اما با حمايت هاي وزارت نفت در حال شکل گيري است و برخي نظير لوله هاي سي. آر. اي يا پمپ هاي درون چاهي در مرحله تست و تجاري شدن قرار دارند. اين اقدام ها، گام هاي بلندي هستند که صنعت نفت، به دليل حساسيت شرايط اقتصادي و پيگيري وزير نفت، برداشته است.  اما مشکلاتي در اين زمينه وجود دارد که اگر صنعت نفت روي آن متمرکز شود، بهتر و بيشتر مي تواند از توانمندي و ظرفيت داخل استفاده کند. يکي از آنها بحث استانداردسازي است. صنعت نفت به دليل حساس و پرخطر بودن شرايط کاري، استانداردهاي سختگيرانه اي دارد که اگر نهادها و موسسات استانداردي در ايران شکل بگيرند و بتوانند توليدات داخل را ارزيابي کرده و استانداردهاي به روز و جهاني بدهند، فکر مي کنم مسيري که وزارت نفت براي حمايت از توليدکنندگان داخلي پيش گرفته، توسعه و سرعت بيشتري پيدا کند.

 

 

مرجع مطالب : سایت مشعل

برای استعلام قیمت محصولات و یا دریافت مشاوره می توانید با کارشناسان فروش شرکت به شماره واتس اپ 09021000571 تماس حاصل فرمایید و یا با ارسال درخواست کارشناسان مربوطه در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *